ההתניידות ביפן נעשית לרוב ברכבות, בעיקר כשמדובר בערים הגדולות ובמעברים ביניהן.
ליפן תשתית רכבות מדהימה ומאורגנת, כל כך טובה שאפילו המקומיים עצמם לא משתמשים ברכב בערים הגדולות, וחלק נכבד כלל לא מחזיק ברכב.
חברת התחבורה הגדולה ביפן נקראת Japan Railways ובקיצור JR. אם תרצו, ה״אגד״ של יפן. עד אוקטובר 2023, רוב התיירים בחרו להתנייד בשילוב שני אמצעים:
פאס של חברת ג׳יי-אר (JR Pass) - משמש בעיקר במעברים בין ערים גדולות באמצעות השינקנסן (הרכבת המהירה והיקרה).
כרטיס נטען של סויקה או פאסמו (Suica / Pasmo) - ״הרב קו״ היפני המשמש בעיקר לתחבורה בתוך הערים עצמן או נסיעות שאינן בשינקנסן.
כמובן שאפשר להסתדר בלי פאסים וכרטיסים נטענים אך ברוב המקרים - בהחלט מקל על החוויה ומומלץ.
לאחר עליית המחירים הדרמטית של מחירי הפאס (JR Pass) באוקטובר, רוב התיירים יבחרו להתנייד בשילוב האמצעים הבאים:
קניית כרטיסי שינקנסן באופן ידני - כלומר ללא פאס, כל נסיעה בפני עצמה.
איך רוכשים כרטיסי שינקנסן? צריך מראש?
ברוב השנה אין צורך בקניית כרטיסי שינקנסן מראש. פשוט ניגשים למכונת כרטיסים רלוונטית / פקיד/ה וקונים על המקום, ממש בתחנה עצמה. בתקופות עמוסות כמו הגולדן וויק (סוף אפריל תחילת מאי) או פריחת הדובדבן, מומלץ לרכוש כרטיסים מראש אונליין.
איך יודעים דרכי הגעה ממקום למקום? על איזה רכבת לעלות? מתי?
טכנולוגיה חברים! טכנולוגיה! גוגל מאפס (Google Maps) זה הדבר הכי טוב שקרה לאנושות אחרי הפניצילין והמצאת הטורטית.
האפליקציה תראה לכם במדוייק איזו רכבת לקחת, איזו רכבת שייכת לחברת JR, על איזה רציף לעמוד, שעות, זמינות ועוד ועוד. ברוב המקומות תוכלו למצוא שילוט ביפנית לצד שילוט בשפה האנגלית והכרוז ברכבת יציין את שמות התחנות באנגלית לאחר הקראת שמות התחנות ביפנית - סופר ברור ונוח.
קראו עוד על אפליקציות שימושיות ביפן כאן.